Proč a kde hledat inspiraci

Patchwork je tvořivá záležitost pro nepokojné dušičky, které zpravidla neposedí chvilku u piva či televizoru a místo toho odpočívají s hromadami hadříků, nití, špendlíků a různých dalších udělátek. Zpočátku je výzvou technické řešení vzoru podle časopisu, knížky nebo návodu, a radost s díla je tím větší, čím podobnější je výsledek předloze. Dříve nebo později přijde chvilka, kdy je jasné, že ušít už umíte vše, co vás zajímá, a výzvou se tedy stává nikoliv technické provedení, ale originalita díla. To je přesně okamžik, kdy se začnete rozhlížet kolem sebe a patchwork se najednou objeví všude kolem vás. Moje báječná kamarádka Magda stihne komentovat barevné kompozice silničních náspů, aniž by to rušilo její koncentraci na řízení vozu. Pro neznalého spolucestujícího můžou být její nadšené výkřiky skutečně překvapující. Na její obranu musím dodat, že například pozdní jaro je kolem silnic opravdu nádherné.

Jak to tedy s tou inspirací funguje u mne a co všechno mě může pobídnout ke štrachání v pokladnici látek? Někdy je to poměrně intuitivní záležitost. Dlažba v činžovním domě ze začátku století či v kostele je vlastně hotovka. Tvary mozaiky jsou stejné jako u klasického patchworku, barevnost zpravidla velmi střízlivá, nicméně zajímavá a s duší. Keltský uzel na litinovém poklopu kanálu na středověkém náměstí, vitrážová okna v katedrále, oblázková pláž nebo rozpraskaná kůra starého stromu, to vše jsou inspirace, které navedou k řešení tvaru, struktury i barevnosti. A potom jsou tu ještě obrázky. Říkám tak situacím, kdy mám oči dokořán a hltám kombinaci tepla, světla, nálady, a mám pocit, že bych tu krásu chtěla nějak zakonzervovat, prostě zachytit a zhmotnit, aby mi z ní něco zbylo. Někdy u toho mám já nebo někdo z mých blízkých fotoaparát, někdy spěchám do své dílny a hned začerstva vyhazuji potřebné hadříky a kreslím si nápady na kdejakou zadní stranu použité obálky. V těchto okamžicích nemám potřebu udělat přesnou kopii obrázku z textilu. Spíš se snažím najít patchworkový vzor, který by odpovídal záměru a najdu pro jeho provedení barevnou kombinaci, která by na mě působila podobným dojmem. Jestli použiji klasický vzor a ušiji pokrývku, kterou někomu věnuji jako připomínku společného okamžiku, nebo stvořím závěs na zeď, který nemá jiný účel než dekorační, to záleží na mnoha okolnostech. Prvním faktorem je množství materiálu. Někdy mám přesně to, co potřebuji, ale nemám toho dost na velkou deku, potom vymyslím buď něco menšího k užitku, nebo pouhou dekoraci. Záchranným řešením takové situace, a to přichází v úvahu vždy, je taška. Na té lze zrealizovat takřka cokoliv a zužitkujete i docela malé kousky, které by na nic jiného nestačily. Některé obrázky se prostě pro velká díla nehodí svou podstatou, někdy chybí odvaha a někdy prostě není komu nebo proč věnovat velkou deku. Z toho všeho vyplývá, že každý záměr má několik možností realizace, a než se do něčeho pustíte, jistě se nevyhnete kreslení, počítání a měření rozměrů. Tedy pokud nejste dobrodruzi a nevrháte se do práce s optimistickým přesvědčením „ono to nakonec nějak dopadne“. Ve skutečnosti s každým dílkem nastává okamžik, kdy je třeba trochu zaimprovizovat a tak trochu to celé dovymyslet. Já si zpravidla počítám předem i jednotlivé látky, abych nebyla překvapena při posledním bloku. Jenže … někdy se mi podaří něco špatně uříznout, na látce se objeví chyba v podobě uzlíku nebo špatného tisku a někdy mi taky ta Pythagorova věta nějak nevyjde. Většinou je tato situace řešitelná, najdu podobnou látku, přeskládám kompozici, nebo rozšířím lemování. A že výsledek přesně neodpovídá záměru? No je to přece ruční práce. Před mnoha lety byl můj tatínek na severu Afriky a kupoval jako suvenýr ručně tkaný koberec. Po bližším zkoumání zjistil, že všechny koberce v obchodě mají ve vzoru několik viditelných chyb (koza měla například pět noh). Přistoupil k němu prodávající muslim a vysvětlil, že chyby jsou součástí práce, protože jen Alláh je dokonalý a výrobce, který by udělal vzor bezchybně, by se tím k Alláhovi nevhodně přibližoval. Takže vážení, jen Alláh je dokonalý.